Advertising, branding en content

Blog

Waanzinnig is weer waanzinnig

De waarde van creativiteit

Opnieuw wordt er hard geschud aan de boom van de marketingcommunicatiebureaus. En opnieuw zullen de rotte appeltjes er vanzelf uitvallen. De vraag is: welke bureaus blijven er over? Wij denken dat het de bureaus zijn die hechten aan creativiteit en die hun opdrachtgevers met creatieve ideeën kunnen overtuigen van de waarde van creativiteit. Niet om het winnen van awards of het creëren van een interessante portfolio, maar omdat opdrachtgevers met creatieve oplossingen meer bereiken dan met puur op aantallen kliks en views gebaseerde campagnes.

Minder creativiteit? Dat gaat je geld kosten!
Forrester is een vooraanstaand marktonderzoekbureau dat organisaties en consumenten adviseert op het gebied van technologie. Recentelijk kwam het bureau met een rapport dat de opvallende titel droeg ‘The Cost of Losing Creativity’. Aan het onlineonderzoek dat aan dit rapport ten grondslag ligt, deden ruim 100.000 Amerikaanse consumenten van 18 tot 88 jaar mee en leverden 24 communicatie-bureaus en andere bedrijven data. Het onderzoek was toegespitst op de vraag hoe consumenten de User Experience binnen een aantal branches waarderen. De belangrijkste, en heel opmerkelijke, take out van het rapport is: verschuif binnen je marketingbudget een groot deel van technologie naar creativiteit. Met creativiteit wordt dan bedoeld creativiteit zoals die door creatieve bureaus wordt geleverd in de vorm van creatieve strategie, concepten, copywriting en vormgeving. Het marktonderzoekbureau heeft ook het bedrag al berekend (wel vóór Corona) dat Amerikaanse adverteerders zouden moeten verschuiven van technologie naar creativiteit en kwam uit op een bedrag van 19 miljard dollar.

CX Sleur
Forrester houdt een jaarlijkse Customer Experience (CX) Index bij waarbij wordt gekeken hoeveel de merkentrouw groeit dankzij een bevredigende CX. Voor het vierde opeenvolgende jaar blijkt die merkentrouw niet of nauwelijks te zijn gestegen. Alle 300 Amerikaanse merken die Forrester in de Index volgt, hebben te maken met wat het bureau noemt ‘CX Sleur’. Hetzelfde geldt voor veel grote, internationale merken. En dat terwijl er steeds meer wordt uitgegeven aan technologie.  

Eenheidsworst
Forrester wijst ook de grote boosdoener aan voor de impasse: de digitale eenheidsworst. Elk merk uit het onderzoek biedt haar klanten dezelfde CX omdat zij willen voldoen aan dezelfde klantwensen, dezelfde technologieplatformen gebruiken en dezelfde designs toepassen voor mobiel gebruik. Op alle sites van hotels kun je door de kamers dwalen, op die van entertainment-gelegenheden kun je vooruitbetalen en de plek reserveren waar je wilt zitten, op die van autodealers kun je kleur van de auto veranderen, kijken hoe die eruitziet met andere accessoires, enzovoort, enzovoort. Niet dat het allemaal niet reuze handig is, dat is het zeker. Het euvel zit ‘m in het feit dat het er ook allemaal hetzelfde uitziet en de bezoeker niet meer verrast en op basis daarvan aanzet tot het maken van een keuze.  Zoek de verschillen in deze voorbeelden en het is wel duidelijk wat we bedoelen:

Je klant is pas écht content met de Content Hub

Stel, je hebt een product of dienst waar je veel content over kunt produceren. Feitelijke informatie, een how-to filmpje, gebruikers aan het woord, fun facts, aanbiedingen, advies, enzovoort. Maar waar laat je al die content? En hoe kun je het makkelijk vindbaar maken voor toekomstige en bestaande klanten? 

Door het in een Content Hub te plaatsen. 

Een Content Hub is een online verzamelplaats voor al je nieuws, blogs, video’s en foto’s. Op deze plek pikken prospects en klanten aan het begin van of tijdens de customer journey informatie op die hen specifiek interesseert. Volgens Hub Spot, een Amerikaanse ontwikkelaar van software voor inbound marketing en sales, bekijkt de helft van uiteindelijke kopers van een product of dienst drie tot vijf stukjes content vóórdat men overgaat tot het kopen ervan. Het is dus zeker de moeite waard om die content makkelijk vindbaar voor ze te maken. 

Een voorbeeld 
Voor het Verwelius nieuwbouwproject De Industrieel in Zaandam ontwikkelden wij een Content Hub met categorieën die verschillende interessevelden beslaan: Woningen (wat wordt er straks precies gebouwd), Voor wie (doelgroepomschrijvingen), Locatie (direct aan de Zaan), Blog (over o.a. de geschiedenis, de omgeving, lifestyle onderwerpen) en Nieuws (over o.a. evenementen, de voortgang van de bouw, materiaalgebruik, etc.). Zo krijgen toekomstige bewoners nu al, voordat er nog maar één heipaal de grond in is gegaan, een duidelijke indruk van het bouwproject en alles wat daarbij en omheen hoort. Alle content en vormgeving werd en wordt door Waanzinnig gedaan. 

Waar komt de Content Hub? 
Er zijn twee manieren om een Content Hub te plaatsen. Je kunt hem onderdeel van je bedrijfswebsite maken of plaatsen als een stand-alone site. Ons voorbeeld is eigenlijk een mix van deze twee mogelijkheden aangezien we voor De Industrieel een project website en Content Hub in één maakten. 

Welke mogelijkheid je kiest is afhankelijk van een aantal factoren. Hier wat tips:

Je scoort goed bij zoekmachines
Scoort je bedrijfswebsite goed bij de zoekmachines, wees dan voorzichtig met het ontwikkelen van een Content Hub op een afzonderlijk domein. Zoekmachines zien sub domeinen namelijk als afzonderlijke entiteiten en dat betekent dat je Content Hub niet profiteert van de kracht van je bedrijfswebsite. E.e.a. geldt natuurlijk niet als je een andere doelgroep wilt bereiken of als je een andere zoekstrategie wilt uitproberen. 

Je wilt objectief informeren
Ben je een autoriteit op een bepaald vlak of binnen een bepaalde branche, dan is het belangrijk je doelgroep te voorzien van objectieve informatie en verkooppraatjes te vergeten. 

Een goed ingerichte, op zichzelf staande site kan een populaire bestemming worden voor je doelgroep. Hier worden verhalen verteld over het product of de dienst, geven experts hun mening en worden nieuws en trends besproken die de bezoekers aanspreken. Soms is een dwingende aanwezigheid van een logo niet eens nodig. Een goed voorbeeld is txchnologist.com. General Electric sponsort de site, maar die staat op zichzelf. Externe bijdragers geven hun eigen meningen over de toekomst van de industrie. En dat voegt een diepe laag van authenticiteit toevoegt.

Je hebt haast
In de realiteit zijn websites van bedrijven vaak lastig te updaten. Grote veranderingen gebeuren meestal niet snel. Vaak is het organisatorisch niet haalbaar om op tijd op maat gemaakte benaderingen voor content marketing inspanningen te implementeren. Een manier om deze hindernissen succesvol te overwinnen, is het buiten de grenzen van de bedrijfswebsite gaan. Een stand-alone site is sneller gemaakt en kan marketingplannen beter ondersteunen.

Je hebt een gevestigde naam of je bent startup
Als een merk een gevestigde positie heeft, kan het een goed idee om een op zichzelf staande Content Hub te starten. Je hebt al het vertrouwen van klanten en volgers en je kunt hen eenvoudig naar de nieuwe content brengen. 

Dit betekent niet dat zwakkere merken of startups hun Content Hub per se op hun bedrijfswebsite moeten plaatsen. Kiezen zij voor een stand alone versie, dan houdt dat echter wel in dat ze veel energie en geduld moeten steken in het bouwen van de inhoud en het verkrijgen van volgers.  

Het zal duidelijk zijn dat de keuze voor waar de Content Hub te plaatsen voor elk bedrijf of merk afhangt van specifieke omstandigheden en doelstellingen. 

Wil je weten wat voor jou de beste route is? Kom dan eens langs voor een kop koffie en een vrijblijvend advies. 

Wij houden zelf ook erg van privacy

Beste relatie,

Ook doodmoe geworden van die stortvloed aan mailtjes over de Algemene Verordening Gegevensbescherming? Natuurlijk is het belangrijk, zéker in een tijd waarin het steeds duidelijker wordt hoeveel partijen als Facebook, Google en andere online giganten inmiddels over ons weten.

Aangezien wij zelf ook erg van onze privacy houden, gaan wij natuurlijk ook zorgvuldig om met jouw digitale gegevens.
We hebben ons privacybeleid aangepast om je meer inzicht te geven in hoe wij omgaan met jouw gegevens en die ten alle tijden beschermen. Je kunt ons volledige privacybeleid hier bekijken.

Voor jou, als ontvanger van onze blogs en nieuwsbrieven, komt het er op neer dat:    
    •    we je gegevens alleen gebruiken waarvoor we ze van je gekregen hebben, in dit geval voor het sturen van blogs en/of nieuwsbrief
    •    we nooit bijzondere of gevoelige gegevens van je verwerken
    •    we jouw gegevens nooit verkopen aan/delen met derden
    •    we je uitschrijven en je gegevens verwijderen als jij dat wilt

Mocht je onze blogs en nieuwsbrieven niet langer willen ontvangen, meld je dan af via de link onderaan de ontvangen mail. In dat geval worden jouw gegevens onmiddellijk verwijderd.

Natuurlijk hopen we dat je het wél op prijs stelt onze blogs en nieuwsbrieven te blijven ontvangen en op de hoogte te blijven van waar Redbone zoal mee bezig is en wat onze visie is op verschillende aspecten van ons mooie communicatievak. 

Video voorbij de gaapfactor

Video content is al een tijdje booming. Nieuwe technieken hebben het -ook in financieel opzicht- steeds makkelijker gemaakt om een video voor je product, dienst of merk te maken. Voor gebruik op social media en steeds meer ook op mobiele apparaten. Helaas is wat we op sites, social media en televisie voorbij zien komen niet altijd even uitnodigend. Er wordt veel gesmeten met goedkope grafische effecten, schreeuwende voice over stemmen en steeds weer diezelfde geanimeerde poppetjes. Rare fluitgeluidjes en slappe jingles maken het audiogewijs af. De gaapfactor is ruimschoots aanwezig.

Dat is jammer, want uit onderzoek blijkt dat 62% van consumenten een negatieve indruk krijgt van een merk dat een slechte video gebruikt. Kijk je naar bedrijven die het wél goede videocontent inzetten, dan blijkt dat dit tot verbluffende resultaten leidt:

• Bedrijven die video content inzetten genereren 41% meer web traffic dan bedrijven die dat niet doen

• Video op social media zorgt voor 1200% meer 'sharing' dan teksten en foto's 

• Video op een landingspagina kan de conversie met 80% of meer verhogen

• Video op een homepage verhoogt de conversie met 20>#/p###

• De bedrijfsresultaten van bedrijven die video content gebruiken groeien 49% sneller dan van bedrijven die dat niet doen

• Van een grote groep geïnterviewde Amerikaanse marketeers zegt 70% dat video content meer conversie genereert dan andere content

• Van alle online bezoekers bekijkt 80% videos, terwijl maar 20% teksten leest

• Bij websites met video content is de gemiddelde conversie 4,8%. Bij websites zonder video is dat slechts 2.9>#/p###

• 40% van een grote groep geïnterviewde Amerikaanse consumenten zegt dat video content de kans verhoogt dat zij een product via hun mobiele apparaat aanschaffen

• 4% van die consumenten kijkt het liefst naar video content

• Video content verhoogt de organische traffic via zoekmachines naar websites met 157>#/p###

• Het bekijken van 'How to' videos stijgt elk jaar opnieuw met 70>#/p###

• In 2015 spendeerden consumenten gemiddeld 1 uur en 16 minuten aan het kijken naar digitale video

• In 2019 zal 80% van al het internetverkeer bestaan uit video content

• Het aantal wereldwijde views op de sociale media: YouTube - 10 tot 20 miljard Facebook - 8 miljard Twitter - 4 miljard

Bronnen: Aberdeen Group Fact Based Research, Brightcove Online Video Platform, Edelman Marketing, Google, Visually Content, Vidyard Software, Fortune, Forbes

Waanzinnig video content: van idee tot script tot video
Kwalitatieve video content begint met een krachtig idee. En daar zijn wij goed in. Da's niet toevallig als je bedenkt dat we een paar zeer door de wol geverfde concept-ontwikkelaars, scriptschrijvers en designers in huis hebben. Die alle kneepjes van het produceren onder de knie hebben en de laatste technieken door en door kennen. Of het nu om live action of animatie gaat, we produceren altijd binnen het beschikbare budget.

Denk jij aan een branded video, een corporate video, een uitlegvideo of een TV- commercial en wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met Jeroen.